Tankarna om att skapa Team BRA började redan under hösten 2020. BRA har under de senaste åren arbetat med kampanjer för Rosa bandet och Mustaschkampen men ville ta ett bredare helheltsgrepp kring samarbetet med Cancerfonden. Under slutet av förra året lades därför förslaget om Team BRA fram - något som mottogs väl av både medarbetare och partnerföretag.

Team BRA består i dag av BRA och 26 lokala partnerföretag i Göteborgsregionen. Tillsammans ska vi under 2021 arbeta för att öka motiveringen till ett hälsosammare liv hos våra medarbetare samtidigt som vi har satt målet att samla in 500 000 kronor till Cancerfonden. Insamlingen kommer till stor del bestå av donationer från BRA och våra partnerföretag men även av externa bidragsgivare som exempelvis medmotionärer vi möter under träningsrundorna.

Som 2020 års julklapp delades en startsumma hos vår teamshop ut till alla medarbetare på BRA. När de handlar sina nya träningskläder genom shopen matchar BRA ordersumman och skänker lika mycket till Cancerfonden genom teamets insamling. På kläderna finns det även en QR-kod till swishkontot för insamlingen. Denna kan användas av medmotionärer och intressenter Team BRA möter under sitt träningspass.

Alla partnerföretag i teamet kommer även donera en årlig startsumma till insamlingen. Hur mycket de väljer att bidra med är helt upp till dem själva och företagets ekonomiska situation.

Motivera till hälsosamma livsval 
Teamsatsningen handlar dock inte bara om att samla in pengar till Cancerfonden, vi vill även bidra till en ökad träningsmotivation hos medarbetare. Enligt Cancerfonden kan tre av tio cancerfall motverkas genom en hälsosam livsstil och motion, något som låg i grunden för vår första utmaning för året.

Under två veckor i februari utmanades partnerföretagen och dess medarbetare att gå två kilometer per dag. Dessa sträckor registrerades genom Cancerfondens appfunktion ”löpbandet”, och en målsättning per företag sattes beroende på hur många medarbetare företaget har.

– Vi är ungefär 300 medarbetare på BRA så därför satte vi målet att vi tillsammans skulle kunna registrera 840 mil på dessa 14 dagar. Eftersom det var vår första utmaning inom teamet valde vi på BRA också att vi skulle sponsra varje registrerad kilometer inom företaget med fem kronor. Det har varit väldigt uppskattat, både internt hos oss och av våra partners, säger Magnus Riemer, VD och koncernchef på BRA.

Intresserad? Kontakta oss